Löser ett stort problem åt Sverige

Näe vad är det här! Försvarsmakten har just nu som krav att man ska ha godkända gymnasiebetyg för att kunna välja ett yrke inom försvaret. Alltså man ska ha klarat grundkurserna i matematik, engelska, samhällskunskp och svenska om man vill bli anställ militär.

 

Nu vill de sänka det till bara godkända grundskolebetyg!

Puckon!! Vill vi ha fler som tar sig ur gymnasiet kan inte alla sänka sina krav! Dessutom känner jag mig inte säker på om jag tycker att det skulle kännas så säkert om de som leder det svenska försvaret inte ens gått ut gymnasiet. Aldrig! Skärpning nu! Målet för en starkare framtid för Sverige är att sikta på att så många unga som möjligt tar sig ut ur gymnasiet med godkända betyg, hur ska vi annars bli ett starkt land att räkna med i framtiden också??

 

Jag förstår att de kanske inte är tillräckligt attraktivt att bli anställd militär idag men de "löser probelmet" på fel sätt!

Men Nikita, okej. Vad är rätt sätt då? Jo, ehm..? Haha, skojade bara! Jag har faktiskt ett eget förslag. Ut i högstadieskolorna med ett par från försvaret, unga, positiva och pigga personer som kan representera försvaret och vad man kan jobba med där. Berätta den stora variationen av jobb, allt vad de kan innebära med allt från träna andra till utlandstjänser osv. Där med tagga de ungdommar som vill jobba inom militären och de som kommer på, tack vare det besöket, att de vill det. Ge dom en extra kick att bli positiva inför gymnasiet, ge de en guidelinje på vad de bör läsa på gymnasiet för att bli attraktiva inom militären och ge dom där med också en dröm, ett mål som är satt efter gymnasiet. Man tar sig igenom tre år på gymnasiet mycket lättare om man har ett mål med hela grejen, om man vet ett konkret svar på "varför går jag till skolan och pluggar varje dag?".

 

Så, då har jag löst dagens problem ;) Nu blir det ett nytt inlägg om något helt annat istället ;) Hang in there!

 


Postat av: Oakim

Tror tyvärr inte två pigga glada entusiasmerande personer kan sälja in ett skitjobb till en skitlön med skitförmåner. Gör om gör rätt! ;-) Hoppas allt är bra med dig.

2012-04-06 @ 11:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0