Vad säger bibeln om homosexualitet egentligen?

Som rubriken säger, detta har jag ägnat ett par dagar åt för att kolla upp :) Anledningen till varför jag har gjort detta är dels pga egen nyfikenhet och att många i min närhet ofta frågar om hur det ligger till egentligen, fast det som verkligen drev mig att genomföra detta var en kompis till mig, hon berättade om några som blev utkörda ur en kyrka (som tillhör Svenska kyrkan) pga de var homosexuella. "De var inte välkommna i Guds hus" fick de höra, detta gjorde mig upprörd och efter ett par dagars sökande på internet fick jag inte svar på om det var okej så jag bestämde mig för att kolla upp det själv.

Tyvärr hade jag bara tillgång och tålamod till att läsa igenom NT (=Nya Testamentet, kom ihåg förkortningarna för väldigt ofta så glömmer jag att skriva hela frasen/ordet) och jag har kommit fram till detta:

Gud/kristendomen/bibeln (välj själv ;) ) har egentligen "bara" emot homosexuell aktivitet; alltså för du vara hur gay du vill, bara du inte "gör något" :) Men är du homosexuell och lever efter kyskhetslöftet eller i celibat så säger de: Välkommen hem! Haha :)

För att slippa frågor om hur jag kom fram till det ska jag lägga ut min källor nu och förklara mina tankegångar, så gott det går. På dessa tre stycken, i NT, lägger jag min grund (jag ska bara säg en sak till först, jag skriver av Ny Generations version av NT så om det inte är ordagrant med "den riktiga bibeln" så är det därför):

  1. Rom 1:25-26 "Istället för att tro på Gud, han som är sanningen, valde de att tro på lögner. De tillbad och tjänade det skapade istället för Skaparen. Han är den som ska hyllas för evigt. Ja, det är sant! Eftersom de trodde på lögner, lät Gud dem ägn sig åt homosexuella aktiviteter. Till och med kvinnorna övergav sin naturliga sexualitet och tillfredsställde sina behov med varandra." Min tolkning: De som ägnar sig åt homosexuella aktiviteter tror inte på Gud, simpelt? :) Haha
  2. 1 Kor 6:9-10 "Har ni alldeles glömt att den som inte följer Guds vilja inte får tillhöra hans folk? Bedra inte er själva. Ingen som lever i sexuell lössläppthet, som tillber avgudar, som är otrogen i sitt äktenskap eller som ägnar sig åt homosexualitet får tillhöra Gud. Inte heller tjuvar, själviska människor, de som super sig fulla, de som talar illa om sina med människor eller de som lurar andra på pengar får tillhöra Gud." Min tolkning: De som ägnar sig åt homosexualitet tillhör inte Gud, men i så fall inte heller de som dricker så mycket alkohol så de blir fulla, de som är själviska (dör rök jag direkt haha ;) ), alla som någonsin snattat (även lite pengar ur mammas väska gäller här! Att ta är att ta), alla de som snackat skit bakom ryggen på någon (eller varför inte framför ryggen på någon med), och inte de som någonsin lurat någon på pengar, så fy och hejdå alla som inte gett tillbaka om de fått för mycket växel av någon i kassan! Så hur många i världen finns det kvar som är kristna om vi ska tolka bibeln ordagrant? Hur många av de på gudstjänsten imorgon har inte någon gång gjort något av detta, blir de utkastade? Eller gäller det bara om man är homoseuell?
  3. 1 Tim 1:10 "för dem som lever i sexuell lössläppthet eller homosexualitet, för kidnappare, för dem som ljuger eller vittnar falskt och för alla andra som gör sådant som strider mot den sunda läran.      Min tolkning: Okej, för er som inte har bibeln framför er och inte riktigt förstår samanhanget så handlar det om till vem Moses lag skrevs, men jag använder citatet för det säger att dessa saker t.ex. homosexualtiet strider mot den sunda läran (=Guds lära om jag inte misstar mig, rätta mig gärna i så fall). Och vad jag fick ur det var just detta, att det strider mot den sunda läran. Jag borde nog också tillägga att precis i versen innan står det att den även är till de som mördat någon.

Äntligen, en samanfattning: Homosexuella är lika välkomna som lögnare, tjuvar, otrogna, prostituerade, alkoholister, kidnappare, själviska människor och de som någong gång snacka skit. Det är vad jag fick ut av min lilla ndersökning och jag hoppas att den gjorde andra lite kolkare också :)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0