Mina personliga favoriter!

Idag insåg jag att jag inte har delat ut ett superrecept här på bloggen så till Er ära har jag bakat en liten sats av mina favoritmuffins! Så att jag kan dela med mig av dom till Er! Det här är det lättaste receptet i världen och muffinsen blir typ som små kladdkakor, amazing!
Ca 25-30 st, brukar bli runt 28 st för mig!
Du behöver:
  • 4 ägg
  • 5 dl strösocker
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 8 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 dl vetemjöl
  • 200 g smör eller margarin
Nå himmelriket så här (okej, inte helt men de är riktigt goda!):
Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret/margarinet i en kastrull och lägg ut formar på två plåtar. Visa Er simultanförmåga nu! Haha!
Vispa ihop ägg och socker i en stor skål med hjälp av en elvisp. Tillsätt sedan alla torra ingredienser utom vetemjölet! Alltså i med bakpulver, strösocker, vaniljsocker, salt, kakao och bakpulver. Vispa ihop tills det blir en mjuk och jämn smet.
Tillsätt sen vetemjölet och det smälta smöret. Blanda ihop till en jämn smet igen.

Klicka sedan ut lite smet i varje form och in i ugnen med första plåten! Har du stora formar som kan ta mycket smet eller stora plåtar så kan man kanske få ihop alla på samma plåt, jag har inte lyckats, haha!
Låt de står i ungen i 10 minuter. Lagom tid för att plocka undan i köket och diska lite grejer.
Låt de stå under en handduk sedan när de svalnat lite, annars blir de hårda. Grattis! Nu har du enkla, lite sega och supergoda kladdkakemiffins! Vill du avancera ut det här lite? Ja, men då har du kommit rätt! Här kommer lite tips och alternativ:
  • Serveringstips: Servera med en klick vispad grädde och färska jordgubbar. Oslagbart!
  • Gillar du mint? Tillsätt ett par droppar av pepparmint hushållsarom för en god minsmak.
  • Mer choklad? Underbart, de tycker jag med! Hacka 200 gram mörk choklad och rör ner i smeten innan du klickar ut den i formar. Eller varför inte 100 gram vit och 100 gram mörk choklad?
  • Frukt och bär? Ja men varför inte, hallon skulle passa perfekt här i! Köp lite frysta hallon, om det inte är säsong för dom så klart, tina upp de lite och blanda ner i smeten. Den idén tror jag supermycket på! känner du dig vågad så varför inte björnbär? Banan föreslog min kompis, tja gillar du banan so go for it! :)
  • De här muffinsarna blir ganska låga och platta så varför inte göra cupcakes av dom? För en choklad frosting kan man ha flousocker, kakao, smör och lite kaffe kanske? :) Varför inte? Behöver du hjälp med mått eller liknande så kommentera bara så fixar vi det. Kom ihåg att helt anonyma kommentarer inte kommer någonstans. Lämna åtminstone en mailadress eller ett namn om du är säker på att jag vet vem du är! :) Tack.
Njut nu!






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0