Nikitas äppelpaj!

I väntan på att min äldre bror skulle vakna så gick jag och min yngre bror ut i trädgården och plockade med oss lite äpplen. En äppelpaj skulle vi göra bestämde vi oss för. Fast ja... vi hade inte riktigt allt hemma till en vanlig paj så Nikita satte igång och experimenterade lite. Haha! Jag fick två val av pappa, antingen äppelpaj med citron eller med kanel. Det blev kanel. Det blev ingen klassisk paj med pajdeg och sådär men jag tror att den blir bra ändå. Smeten smakade super gott, ett tips: Smaka inte! Plötsligt är det ganska lie smet kvar, haha.
Ta inte alla mått superexakt, när jag hittar på eget när jag bakar så häller jag i lite och sedan när jag ska skriva upp det sitter jag i skiten och försöker komma på exakta mått, lita på din känsla mer än på mina ord. Haha!
Nikitas Äppelpaj:
5 äpplen (ta fyra om de är stora, sex om de är små)
3 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
2 dl créme fraiche

Sätt på ugnen på 200 grader. "Kärna ur" och skär äpplena i klyftor/skivor, jag skar mina äpplen ganska tunt då jag tycker att det är godast, gör som du vill haha!

Lägg sedan äpplena i en smord ungssäker form. Hur du lägger i dem är inte så speciellt, i med det bara! Haha!
Vispa ägg, strösocker, vaniljsocker och kanel i en skål. Vispa sedan i créme fraichen och häll över äpplena i formen och in i ungen med det. I mitten på ugnen :)
Låt den vara i ungen ca 25-35 min och ta sedan ut den. Min har varit inne i 26 minuter just nu och är nästan klar. 34 minuter, sen tog jag ut min, den blev ganska mörk på ytan men den kändes inte helt färdig inuti förrän då så det blev så.

Severa gärna nybakad med vaniljsås eller varför inte vaniljglass? :) Lycka till ;)
Tips: Det här är inget jag har testat än men jag tror att man skulle kunna byta ut kanelen mot citronskal från 1/2-1 citron, beroende på hur mycket smak och hur stor citron. En halva räcker nog. Om du testar det kan du ju lämna en kommentar här under på hur det blev!

Nu har jag smakat också, den blev supergod! Nu får mina bröder skynda sig hem från skansen om de vill ha något, haha!

Postat av: Nene

Svar: yeah, jag är med!!!!



och sluta fresta mig med paj :(

2011-09-05 @ 15:40:24
URL: http://enklockren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0