Det är farsdag på söndag!

Det glömmer Ni väl inte?

För att hedra min pappa tänkte jag berätta lite saker han har gjort för mig genom åren:
  • En av mina starka minnen av pappa är ifrån när vi bodde i centrala Göteborg och jag gick i lågstadiet. Då jobbade pappa utomlands hela tiden men kom hem nästan varje helg. De helgerna var som julafton! Varje fredag som han skulle komma hem stod jag och min äldre bror på balkongen och gissade vilken av taxibilarna som pappa satt i. Vi brukade slå vad om hur många taxibilar som hann komma innan hans kom. Ibland stod vi redan och väntade innan hans plan ens hade landat. Haha :) Sen när han väl kommit hem så öste vi på saker på honom, saker som behövdes lagas. På den tiden var jag helt säker på att det inte fanns något i hela världen som min pappa inte kunde och därmed heler inte kunde laga. Pilla bort däck från bilar och få saker att fastna i VHS-spelaren tillhörde våra favoriter, haha! :)
  • Min pappa gillar inte när folk röker i hans närhet, han låtsas få hostanfall och visar tydligt för personen som röker att man blåser inte ut cigarett rök på folk hur som helst. Det skulle inte förvåna mig om han, när jag var yngre, startat en hel diskussion med någon rökare som han ansåg stod för nära mig och rökte. Han brukar prata om hur det kan skada min hälsa, mina lungor, cancerrisk osv. Det fina med det här är att innan jag och mina bröder föddes brydde han sig inte om rökare, min mamma rökte till och med när han och mamma började dejta. Så anledningen till att han verkligen anstränger sig så är för att skydda oss. Det tycker jag är så fint <3
  • En annan händelse jag minns om min pappa är när han köpte ett album av Shakira till mig i present från en av alla gånger han jobbade utomlands. Till saken hör att min pappa lyssna på klassiskmusik, opera är en stor genre hos honom men ibland också något irländsk konstig musik som låter som om en Hobbit (Ni vet korta varelser med håriga fötter som förekommer i Sagan om ringen?)
  • Min pappa pratar inte så mycket, eller vi diskuterar mycket jag och min pappa men vi småpratar aldrig. Saker som får mig nästan lite rörd är när jag minns hur han köpte astronomi böcker åt mig i födelsedagspresent och julklapp, sen satt i timmar varje kväll och pappa läste högt för mig ur böckerna. Jag minns en bok som heter "Från solgudar till svartahål" som handlar om astronomi genom tiderna. Jag minns hur jag alltid såg upp till honom och aldrig ville sova när han läst färdig, jag hade tusentals frågor och han hade alltid svar på allt. Utan min pappa hade jag nog aldrig fått upp ögonen för den enroma och faktiskt magiska världen som fysiken innebär.
  • Det har också varit pappa som tagit med mig på museum, lärt mig om matematik och piano. Min pappa är min absoluta förebild. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt för mig själv att när jag blir stor vill jag bli lika smart som min pappa, nu är jag 20 år och på god väg.
Min pappa är bäst, därför tycker jag att farsdag är en självklar dag att fira. Så jag tog med mig pennor, glitter, papper, klistermärken och saxar, till barnen jag jobbar med, igår. Väldans vad kul de hade! Har inte sett alla tre så koncentrerade och entusiasitska innan. Superkul! Här kommer lite bilder på några av farsdagskorten de gjorde, de hade så kul att de gjorde tre var haha! :)
Sorry att det är lite suddigt :( Det till vänster har 5 åringen gjort, och btw så skriver hon helt själv! På hennes andra kort skrev hon grattis på farsdag helt rätt och helt på egen hand!
Korten till höger är gjort av lillkillen, han är två år och gillar glitter som Ni ser på det undre kortet haha! :)
Det här kortet gjorde den äldsta tjejen, förlåt igen för kvalitén på kortet men lillkillen ville hjälpa till att fota :)
Se till att fira Era pappor nu på söndag! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0