Första söndagen i fastan

I dag är det den 13 mars. Det är den 72:a dagen på året och det återstår 293 dagar av år 2011. Detta mina vänner kallas onödigt vetande. Greger har namnsdag idag och det är även första söndagen i påskfastan (eller bara fastan som den mest kallas inom kristendomen). Som protestant tar jag inte så hårt på fastan men i år ska jag göra min egen variant, som startar idag. 40 dagar innan påsk med andra ord.
Innan jag berättar mer om detta så ska jag köra en snabb repetition om påskfastan för er som inte hänger med!
Påskfastan (fastan)

  • Är kyrkoårets största fasta.
  • Börjar enligt tradition på Askonsdagen (=första onsdagen efter fettisdagen, som i år var onsdagen den 9 mars.)
  • Sträcker sig ca. 40 dagar, med undantag för söndagar, till långfredagen.
  • Askonsdagen samt långfredagen är de strängaste fastedagarna.
  • Firas till minne av Jesu frestelse (Ni vet när Jesu spenderar 40 dagar och 40 nätter i öknen och blir frestad av djävulen)
  • Detta räknas som fastans första vecka, den sjunde och sista veckan kallas för stilla veckan. Ett vanligare namn i dagens samhälle är påskveckan.
Så då är alla med!
Nu till min fasta i år; jag startar min idag, varför kommer de flesta redan att förstå under förklaringens gång, men jag ska inte hålla mig från att äta eller några andra regler jag redan vet att jag inte kan klara. Utan jag ska inte äta godis! Hör och häpna! I 40 dagar! Jag åt godis igår eftersom det var lördag Haha och därför startar jag min "fasta" idag istället. Så från nu till påsk är det ingen godis för mig! Sen till påsk ska jag frossa i godis! Haha! Jag har nämligen under de senaste veckorna insett vilket enormt sockerberoende jag har! Det visar sig främst via lösgodis och choklad. Nu ska jag visa min självkontroll!
Alla är extremt välkomna att hjälpa till! Haha jag tvekar starkt på om jag kommer klara det men under den riktiga påskfastan har man ju "fridag" på söndagar, jag kanske får införa en sådan om det verkligen inte går.
Klicka här för att se vart jag hämtade bilden
Nu önskar jag mig lycka till! Ser fram emot er allas hjälp!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0