DIY - En present till mammas födelsedag!

Nu den 29e december fyller min mama år! Därför har jag idag (med en paus för shopping) ägnat mig åt att få ner min feber. :) Och göra mammas present då såklart, haha! Ni som hängt med ett tag vet att jag mer än gärna gör egna saker till morsdag, farsdag och födelsedagar. Främst till mamma för hon är liksom obligerad till att tycka att mina idéer är fina. Minns Ni t.ex. ljuslyktan jag gjorde förra morsdag?
Hur du gör en egen hittar du HÄR om du har missat det inlägget eller inte följt bloggen så länge. :)
Tillbaka till dagens projekt! Då jag i morse var riktigt dålig i förkylning så antog jag att jag inte skulle orka åka och köpa en present till mamma, istället plockade jag fram vad jag kunde hitta. Det blev en låda, ett par stenar och snäckskal från sist vi var vid Skagern i Danmark (ett av mammas favoritställen), presentpapper, lack, dekorationssand och tja, mer behövde jag inte. En massa tejp och en sax visade sig behövas också, senare tillkom en tändsticksask även till listan. Haha, ja Ni hänger nog med under inläggets gång! Resan i bilder:
Diverse saker från havet:
Ett stycke låda;
Ännu mer stenar och diverse saker från havet;
För skoj skull (och för att jag är lite nojig med att saker som varit utomhus ska vara rent och behandlat innan man har det i sin vardag) så tvättade, torkade och lackade jag alla stenar. Nu har de en ren och glansig yta som är avtorkbar till och med ;) Haha! Här är de rena och lackade stenarna:
Sen klädde jag lådan. Kom ihåg att om du som jag, ska använda dig av små stenar eller dekorationssand så snälla, för städerskans skull, tejpa igen alla ställen där de annars skulle rinna igenom :)
Sådär ja! Sen väljer du vad du vill klä din låda med (papper, tyg osv). Eller om du supergärna vill att den ska se ut så där så låt den vara som den är! :D Släng i stenarna, på med ett par värmeljus och du är klar!
Sådär, perfekt! Eller... nae... Jag valde faktiskt att klä min i presentpapper (det går att lacka :D Haha xD beroendeframkallande). Så här blev det när den var halvklar:
Den såg lite tom och ensam ut... på med ett par bokstäver!
Bara för att det är så kul, och för att jag faktiskt gillar resultatet! Så hoppade jag över min vanliga "dubbelhäftandetejp metod" och lackade på bokstäverna. Det fungerade över förväntan, de sitter stenhårt, inga lösa kanter eller något. Sen en tunn hinna över allting för att skydda lite, i vår familj gillar folk att peta i stearin och få det att rinna åt höger och vänster, haha!
Jag gav lådan en tio minuter på sig att torka och passade på att klä om en tändsticksask så länge, den kommer på bild strax. Håll ut!
Nu började jag lägga i stenarna och andra saker jag ville ha med i mammas lilla låda:
Slängde in ljusen igen, petade i detaljer och började bli ganska nöjd:
Men det var inte helt perfekt, så nu gick jag och köpte skor (märk väl att det här är ett rekommenderat men frivilligt steg i processen att göra din fina låda):
Två par skor senare bytte jag plats på alla stenar, stabiliserade hela grejen med en massa dekorations sand i silver och la till en liten rosett:
Är nu ganska nöjd med det mesta och här kommer lite bilder (jag varnar i förväg att ljuset på bilderna är INTE sådana ljus som kommer vara med när den ges bort, i slutet kommer de blåa värmeljusen som tillhör hela designen):
Tändsticksasken:
Här kommer en halvsuddig och tråkig bild men som får vara med för att Ni ska se hur ljusen ska se ut:
Färdigt! Hoppas Ni gillade idén och att den inspirerade Er till att göra något kreativt Ni med. Alla har vi saker hemma som kan göras om till något fint!

Postat av: Irene

det blev ju fint ju :D

2011-12-29 @ 11:57:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0