Eurovision Song Contest

I maj är det dags. Tyskland och ESC!

Okej, ärligt så brukar jag inte följa detta så noga men i år så växer det för mig. Jag gillar det, jag gillar att sitta och kritisera andra länder, haha! Så igår kväll passade jag på att se på SVTs program "Inför Eurovision Song Contest" (länk till svtplay). Nu eftersom jag bryr mig så tycker jag att ni också vill bry er, därför ger jag er här min snabb guide till låtar att hålla koll på i första delen av första semifinalen:
Norge! Haba haba - Stella Mwangi
25 årig tjej, född i Kenya och om jag har förstått det rätt så var hon med och skrev låten, respekt! Lotta Engberg lärde mig just att bara 5 av de 58 låtar som vunnit ESC, är skrivna av kvinnor. Otroligt!
Denna låten går rakt in i mitt hjärta, den är underbar. Ta med den ut i solen i sommar och bara njut!



Finland!  Da Da Dam - Paradise Oskar
Ung kille som blev trött på alla skitlåtar som skickades in till ESC och tyckte: t.om. jag kan göra detta bättre ju!
Sagt och gjort! Utan professionell hjälp i form av stylister, låtskrivare, skivbolag osv. sätter han sig och skriver en låt, skickar in den, kommer med och VINNER hela tävlingen i Finland! Detta är otroligt!
Det är en skön, lugn låt om världens framtid. "da da dam, da da dam, da da da da da da da da dam..." det sätter sig och jag trivs bra med denna låten. Skön och hela hans attityd till allt gör den bara bättre. En låt som klickar perfekt efter naturkatastrofer, krig och hemskheter (ja, det är ett ord!) som har följt oss hela året.
Som ett liten grej bara så kan jag också berätta att hans artistnamn är inspirerat från Astrid Lindgrens bok Rasmus på luffen.

Ryssland! Get you - Alexej Vorobjov
Okej, nej jag gillar inte denna men har med den eftersom svenska Red One skrev låten och killen ser... okej ut. Fast alltså... ett så stort land borde kunna skicka något bättre... eller hur? Koreografin är ju oexisterande... Hans röst håller inte alls, men tja.. Vem vet?
Schweiz! Anna Rossinelli - In love for a while
Aah, en sådan superskön tjej som bara kör sin grej. Mysigt. Med viedon gör låten mig glad, tyvärr håller den nog inte helt. Värt att kolla in ändå tycker jag!

Nu är min bror hemma! Ha det fint så hörs vi snart!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0